آموزش رنگ ها به کودکان

بازدید: 84 بازدید

فهرست مطالب

چرا آموزش رنگ ها به کودکان کار سختی است؟

پس از اولین تولد کودک، بسیاری از والدین از ایده آموزش مفاهیم رنگ ها، اعداد، حروف و اشکال به کودکان نوپا هیجان زده می شوند! در حالی که این مفاهیم برای ما طبیعت دوم هستند، آموزش رنگ ها به کودکان شما می تواند کمی دلهره آور باشد. اصلا از کجا شروع می کنی؟ و چه زمانی بچه ها باید رنگ ها را بشناسند؟ برای نفس کشیدن آرامشی آماده شوید ! ما فهرست شگفت انگیزی از راه هایی داریم که کودکان شما می توانند رنگ هایی را بیاموزند که املاً دوست دارد.

کودکان نوپا می توانند نام برخی از رنگ ها را در حدود دو سالگی درک کنند. آنها دوست دارند به این نکته اشاره کنند که چه رنگ هایی را می شناسند. اما یادگیری رنگ ها برای کودکان دو ساله می تواند بسیار پیچیده از یادگیری الفبا یا اعداد باشد! اکثر کودکان نوپا می توانند تا 18 ماهگی یاد بگیرند که چگونه رنگ ها را از هم متمایز کنند، اما کمی بیشتر طول می کشد تا بتوانند رنگ ها را نام ببرند. اما این کاملاً منطقی است زیرا کودکان نوپا در این سن در حال یادگیری شناسایی بسیاری از اشیاء جدید هستند که تمایل دارند نام رنگ صحیح را فراموش کنند.

چه زمانی کودک شما باید رنگ ها را بشناسد؟

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا بیشتر لباس ها و اسباب بازی های کودکان رنگ های روشن دارند؟این به این دلیل است که رنگ ها قدرت جلب توجه کودک شما را دارند. تحریک بصری علاقه کودکان به رنگ به آنها کمک می کند تا رنگ ها را بهتر تشخیص دهند.  هنگام معرفی رنگ‌ها به کلاس‌های مهدکودک، اغلب این سؤال را می‌پرسیم: «می‌توانی یک مربع سبز به من نشان بدهی؟» اما این روند با درخواست از کودک برای نام بردن رنگ بلوک به محض اینکه بتواند رنگ ها را بهتر تشخیص دهد، معکوس می شود. در سن سه سالگی، اکثر بچه‌ها حداقل یک رنگ را می‌دانند، و در سن چهار سالگی، می‌توانند به درستی به رنگ‌های بیشتری اشاره کنند. اما، اگر فرزند شما نمی تواند، نگران نباشید! همه اینها به مرور زمان حل می شود.

چرا یادگیری رنگ ها برای کودکان خردسال مهم است؟

حتما متوجه شده اید که تاکید زیادی بر تشخیص رنگ برای کودکان پیش دبستانی و نوپا وجود دارد. در اینجا چند نکته وجود دارد که چرا آموزش رنگ ها برای کودکان ضروری است:

  • بر اساس مطالعات، رنگ ها به رشد مهارت های شناختی کودکان کمک می کنند.  
  • بچه ها می توانند رنگ ها را بهتر از نشانه های کلامی به خاطر بسپارند. بنابراین، ترکیب تصاویر و مطالب رنگارنگ، حافظه کودک شما را بهبود می بخشد.  
  • تشخیص رنگ به مهارت‌های آموزشی مانند نوشتن خلاق کمک می‌کند، زیرا توصیف یک شی بدون بیان رنگ آن ممکن است برای کودکان دشوار باشد.  
  • یادگیری رنگ‌ها همچنین مهارت‌های ریاضی را تقویت می‌کند و به کودک کمک می‌کند تا نحوه مرتب‌سازی، سازمان‌دهی، طبقه‌بندی و مقایسه را بیاموزد. 

اولین رنگی که می توانید به کودک خود معرفی کنید.

اگر در مورد رنگ‌هایی که ابتدا باید به کودکان پیش دبستانی آموزش دهید سردرگم هستید، می‌توانید با رنگ‌های اصلی مانند قرمز، آبی، زرد و سبز شروع کنید و سپس نام رنگ‌های بیشتری را اضافه کنید تا کودکان شما راحت‌تر شوند. ابتدا این رنگ ها را از طریق فعالیت های سرگرم کننده مختلف معرفی کنید تا به کودکتان کمک کنید قبل از معرفی رنگ های دیگر، مفهوم رنگ های اصلی را درک کند. در حین آموزش رنگ‌ها به کودک، سعی کنید هر بار فقط روی یک رنگ تمرکز کنید. این به کودک کمک می کند تا آن رنگ را واضح تر تشخیص دهد. 

روش های آموزش رنگ به کودکان

با ما باشید تا با روش های آموزش رنگ به کودکان آشنا بشید.

1- روی یک رنگ تمرکز کنید.

شما را نمی دانم اما باز کردن یک بسته مدادرنگی فابرکاستل با رنگ های جذاب و شاد یکی از کارهای موردعلاقه من است.در این جعبه مداد رنگی ،رنگ‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد و تعداد زیاد انتخاب‌ها می‌تواند مشکل ساز شود. برای اینکه کودک خردسال غرق نشود، بهتر است از او بخواهید رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کند.باتمرکز روی یک رنگ در هر زمان، کودک قادر خواهد بود آن رنگ را با وضوح بیشتری تشخیص دهد. وقتی فرزندتان رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کرد، به او اجازه دهید تا مقداری از خلاقیت خود را به نمایش بگذارد! یک تکه کاغذ یا صفحه کتاب رنگ آمیزی بردارید و به کودک خود نشان دهید که چگونه با مداد رنگی خط خطی کند.

آموزش-نقاشی-به-کودکان-با-مداد-رنگی

2_ آموزش رنگ ها به کودکان از طریق بازی کردن

بچه‌ها عاشق بازی هستند، مخصوصاً زمانی که کودکان دیگر را درگیر می‌کند، بنابراین با آموزش رنگ‌ها در طول بازی، تجربه یادگیری آنها را سرگرم‌کننده کنید. در مورد رنگ های متفاوت اشیاء مختلف صحبت کنید و آنها را تشویق کنید که اشیاء را بر اساس رنگشان مقایسه کنند. این یک راه آسان برای آنها خواهد بود تا اشیا را با رنگ های خاص در یک محیط سرگرم کننده مرتبط کنند. اگر گروهی از بچه‌ها دارید، از همه بخواهید رنگ‌هایی را برای توصیف اشیاء مورد استفاده در بازی بسازند.  از طریق بازی سرگرم کننده ، کودکان همچنین می توانند طیف گسترده ای از احساسات را تجربه کنند، که به آنها کمک می کند مهارت های اجتماعی و حس همدلی خود را توسعه دهند. در اینجا ما چند نمونه بازی را برایتان معرفی می کنیم:

2-1 _ بازی با لگو های رنگی : یک اسباب بازی عالی برای بازی بچه ها و راهی عالی برای کمک به آنها در یادگیری رنگ ها هستند.  اجازه دهید بچه‌هایتان انتخاب کنند که کدام لگو را  می‌خواهند با هم استفاده کنند و سپس از آن‌ها بخواهید رنگ‌های مختلف را طوری ترکیب کنند که برای طرح‌هایشان منطقی باشد. ممکن است برای برخی از کودکان آسان باشد، اما برخی دیگر ممکن است با این مفهوم دست و پنجه نرم کنند و نیاز به اطمینان در مورد ترکیب رنگ ها داشته باشند. در هر صورت، فرصت یادگیری عالی را برای آنها فراهم می کند. شما همچنین می توانید به فرزندان خود کمک کنید تا اشیاء مختلف را با لگو بسازند و در مورد چگونگی استفاده از رنگ های مختلف برای ایجاد چندین چیز صحبت کنید! این امر دانش آنها را در مورد رنگ ها گسترش می دهد و آنها را با مفاهیم دیگری که در آینده مهم هستند آشنا می کند. لگوها همچنین پیچیده‌تر از بلوک‌های ساختمانی معمولی هستند، بنابراین ممکن است بخواهید  شکل‌های اصلی را برای بچه‌های کوچک‌تر انتخاب کنید  یا به بچه‌های بزرگ‌تر اجازه دهید با طرح‌های پیچیده‌تر که رنگ‌های زیادی دارند بازی کنند.

آموزش رنگها به کودکان با بازی لگو

2-2_ توپ های رنگی : در این بازی شما چند  سطل را آماده می کنید و از کودکان می خواهید که توپ های یک رنگ را در یک سطل مشخص بریزند . برای مثال از کودکانتان می خواهید که توپ های رنگ سبز را در سطل یک و توپ های رنگ زرد را در سطل شماره 2بریزد.برای هیجان بازی می توانید زمان را هم وارد بازی کنید و با هم مسابقه بدهید. برای مثال هر کسی در 5 دقیقه توپ های زرد بیشتری جمع کند برنده خواهد بود.

3 _ آموزش رنگ ها به کودکان از طریق داستان و شعر

وقتی صحبت از یادگیری رنگ ها می شود، بچه ها به طور طبیعی به سمت داستان ها و آهنگ ها گرایش پیدا می کنند. این بدان معنی است که می توانید با استفاده از عشق به داستان ها و تخیل آنها به درک رنگ ها کمک کنید! همچنین می توانید یک کتاب تصویری با طرح رنگی به آنها بدهید تا از آنها تقلید کنند یا با هم آهنگ هایی درباره رنگ ها بخوانند! بسیاری از بچه ها از طریق کارتون ها و انیمیشن های کوچکتر در مورد رنگ ها یاد می گیرند، که لزوما اشتباه نیست، اما ممکن است بخواهید مطالب آموزشی بیشتری برای کودکان بزرگتر ارائه دهید. این مفید است زیرا به آنها کمک می کند تا مفهوم رنگ را درک کنند و اطلاعاتی را که یاد می گیرند تقویت می کند.

4_ آموزش رنگ ها به کودکان به وسیله کتاب های رنگ آمیزی

کتاب‌های رنگ‌آمیزی راه بسیار خوبی برای آموزش رنگ‌ها به کودکانتان هستند – به خصوص اگر به آنها نشان دهید که چگونه اشیاء مختلف را در رنگ‌های مختلف رنگ آمیزی کنند! هر بار که این کار را انجام می‌دهید، نام رنگ‌ها را به آن‌ها بدهید تا به یاد بیاورند که چه هستند. این برای ارائه یک تجربه بصری و آموزشی بیشتر از گفتن نام رنگ ها و تلاش آنها برای تشخیص اینکه کدام رنگ با یک شی خاص مطابقت دارد عالی است. آنها را تشویق کنید تا از رنگ ها به طور موثر استفاده کنند و سعی کنید آنها را به طرز جالبی ترکیب کنید تا بتوانید به آنها کمک کنید تا رنگ ها را یاد بگیرند.

5 _نقاشی با رنگ انگشت یکی از روش های موثر در آموزش رنگ ها به کودکان

آموزش-رنگها-به-کودکان-با-رنگ-انگشتی2

 نقاشی با انگشت برای آموزش رنگ ها به کودکان نوپا  یک روش عالی است!
آنچه شما نیاز دارید: 1_رنگ انگشتی (در رنگهای اصلی)،2_کاغذ رنگ انگشتی 3_روزنامه
حال کاری که باید بکنید این استد که چند تکه روزنامه روی میز خود بگذارید تا از ریختن آن در امان بمانید. سپس، کاغذ نقاشی با انگشت فرزندتان را روی آن قرار دهید. اجازه دهید با انگشتان خود تا تصاویر زیبا و رنگارنگ خلق کنند. می توانید از سه رنگ اصلی استفاده کنید و آنها را با هم ترکیب کنید تا رنگ های ثانویه (بنفش، سبز و نارنجی) را ایجاد کنید. در طول فعالیت، در مورد رنگ‌هایی که فرزندتان استفاده می‌کند («انگشتانتان آبی هستند!») و رنگ‌هایی که در حین مخلوط کردن ایجاد می‌شوند صحبت کنید («ببین، آبی و زرد سبز شدند!»). پس از اتمام نقاشی، به آنها اجازه دهید در مورد آنچه خلق کرده اند به شما بگویند. آنها را تشویق کنید تا از کلمات رنگی در حین توصیف اثر هنری استفاده کنند (“زیبا است! این رنگ دوباره نامش چیست؟

6_ آموزش رنگها به کودکان از طریق غذاها و خوراکی های رنگی

شما می توانید کودکان رابه فروشگاه ببرید و از او بخواهی خوراکی های رنگی برای روز خود انتخاب کنند دو ر طول روز هم بشقاب میوه رنگی یا بشقاب غذا رنگی به صورت جدا برای او تهیه کنید و راجع به رنگ خوراکی ها و میوه هایی که می خورد صحبت کنید.

7_ آموزش رنگ به کودکان از طریق فلش کارت

فلش کارت ها می توانند راه بسیار خوبی برای آشنا کردن بچه ها با مفهوم رنگ ها باشند.

 یکی از مزایای آموزش با کارت اینه که یادگیری خیلی دلچسب تر، آسان تر و موندگار تر میشه. چطور از این کارت‌های یادگیری رنگ‌ها و شکل‌ها بیشترین بهره رو ببریم؟ کارت‌ها رو همراه کودک نگاه کنین و رنگ و شکل روی هر کارت را بگین. از کودک خود بخواین که با شما تکرار کنه. سپس ازش بخواین شکل و رنگ روی هر کارتی رو که بهش نشون میدین رو بگه.

اونقدر با کوچولوتون تمرین کنین تا رنگ‌ها و شکل‌ها رو تشخیص بده. استفاده از این کارت‌ها به شناخت رنگ‌ها، شکل هندسی، و آمادگی برای مهارت خواندن کمک زیادی میکنه. با توجه به اهمیت آشنایی کودک با مفاهیمی مثل رنگ ها و شکل ها، شما میتونین در کنار خرید اسباب بازی، نگاهی هم به وسایل آموزشی و کتاب های خواندنی جذاب برای بچه ها داشته باشید.

 
 

9_ آموزش رنگ ها به کودکان از طریق خمیربازی رنگارنگ

یکی دیگر از راه های سرگرم کننده و متفکرانه برای آموزش رنگ ها به کودکان خمیربازی است. می توانید از رنگ های مختلف استفاده کنید و کودکان خود را تشویق کنید تا آنها را به روش های مختلف مخلوط کنند. این همچنین آنها را برای مدت کوتاهی سرگرم می کند و برای بچه ها به راحتی درگیر می شود زیرا برای ایجاد خمیر بازی خود به کمک زیادی نیاز ندارند. همانطور که آنها بازی می کنند، آنها همچنین یاد می گیرند که چگونه رنگ ها با هم کار می کنند و سرگرم می شوند. سادگی این فعالیت، آن را به گزینه ای عالی برای بچه های کوچکتر تبدیل می کند که ممکن است در پردازش مفاهیم پیچیده تر مشکل داشته باشند.

خمیربازی رنگارنگ برای آموزش رنگ ها به کودکان

10 _ آموزش رنگ ها به کودکان در طبیعت

رنگ ها در همه جا وجود دارد و کاوش در دنیای طبیعی راهی عالی برای ارائه همه رنگ ها به فرزندتان است. وقتی بچه‌ها از مکانی دیدن می‌کنند که می‌توانند با آن همذات پنداری کنند، بچه‌ها می‌توانند همه رنگ‌ها را به روش‌های زنده یاد بگیرند. می توانید مکان هایی را انتخاب کنید که چندان شناخته شده نیستند، مانند غارهای کنار تپه ها یا زیر درختان. ایجاد حس آشنایی به کودکان به درک بهتر رنگ کمک می کند. این باعث افزایش توانایی های شناختی آنها، افزایش حافظه، مهارت های ریاضی و توانایی یادگیری آنها می شود.

نتیجه نهایی

آموزش رنگ‌ها به فرزندانتان یکی از بهترین ایده‌هایی است که می‌توانید انجام دهید، زیرا به آنها کمک می‌کند تا بفهمند دنیا چگونه کار می‌کند و بهتر برای آینده آماده شوند. یادگیری در مورد رنگ ها جزء لاینفک زندگی است و باید جدی گرفته شود. 
ما در عمده فروشی لوازم تحریر جورچین سعی کردیم تا تمام ابزاری که برای آموزش رنگ ها به کودکان لازم دارید را برای شما فراهم آوریم

دسته‌بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت